Když americký kavárenský řetězec Starbucks vstoupil na finský trh, vyvolalo to mezi Finy živou diskuzi. Obliba kávy je tu enormní a Finové si na pravidelném popíjení kávy zakládají stejně, jako na podpoře místních firem. Starbucks si ovšem Finy naklonil na svou stranu brilantním kouskem, když otevřel kavárnu v knihovně nejstaršího obchodního řetězce Stockmann a navíc jej zařídil ve finském stylu.
Finové velmi rádi následují trendy a novinky ze Spojených států, ovšem zároveň si velmi cení finských podniků, které ve svých upřednostňují i za podstatně vyšší cenu. Přijetí kaváren Starbucks tak nebylo úplně předvídatelné. Stejně tak je to s fastfoody, McDonaldu například konkuruje podstatně úspěšnější finská síť Hesburger.
Přesvědčit Finy jako zahraniční firma tak není snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Starbucks ovšem zvolil perfektní strategii. Minulý rok otevřel ve 120 let fungujícím obchodním řetězci Stockmann hlavní pobočku v Helsinkách a vybavil ji designovými skvosty od slavných designérů jako je Alvar Aalto, Harri Koskinen a Ilmari Tapiovaara. Židle, křesla, osvětlení, to vše je z dílny slavné firmy Artek. Kavárna do budovy navíc skvěle zapadá, navrhl ji totiž sám Alvar Aalto v roce 1969.
Příjemný skandinávský interiér je jen jedním z lákadel pro zákazníky. Starbucks si souzněním s finským designem a tradičním řetězcem tak totiž naklonil i finské publikum. Marketingová strategie zafungovala skvěle a před kavárnou se často tvoří fronty, které může závidět třeba finský konkurent řetězec Coffee House.
Fotografie: Artek